Calorieën En Voedingswaarde Van Bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt
Calorieën En Voedingswaarde Van Bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt

Calorieën En Voedingswaarde Van Bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt, of bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt gezond is en hoeveel je moet bewegen om bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt bevat 138 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 138kcal 6.90%
Vet 0.9g 1.3%
– waarvan verzadigd 0.2g 1.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 32.5g 65.0%
Water 64.9g 3.25%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 2µg 0.3%
Vitamine B1 (thiamine) 0.04mg 3.6%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.1mg 7.1%
Vitamine B3 (niacine) 1.8mg 11.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.13mg 9.3%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 2.2µg 88.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 1.1µg 22.0%
Vitamine E 0.7mg 5.8%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 400mg 80.0%
Kalium 427mg 21.4%
Calcium 22mg 2.8%
Fosfor 160mg 22.9%
Magnesium 35mg 22.9%
IJzer 1.8mg 12.9%
Koper 0.02mg 2.0%
Selenium 52mg 94.5%
Zinc 0.5mg 5.0%
Jodium 243µg 162.0%

 

Is bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt te verbranden?

In een bakkeljauw (gedroogde gezouten kabeljauw) geweekt gekookt zitten 138kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 105 minuten 124 minuten
Zitten 94 minuten 110 minuten
Staan 81 minuten 96 minuten
Wandelen (5km) 24 minuten 29 minuten
Fietsen (20km/u) 12 minuten 14 minuten
Hardlopen (10km) 10 minuten 12 minuten
Fitness 24 minuten 29 minuten
Huishoudelijke taken 49 minuten 58 minuten
Tuinieren 24 minuten 29 minuten
Traplopen 16 minuten 19 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit