Calorieën En Voedingswaarde Van Boerenkool gekookt
Calorieën En Voedingswaarde Van Boerenkool gekookt

Calorieën En Voedingswaarde Van Boerenkool gekookt

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van boerenkool gekookt, of boerenkool gekookt gezond is en hoeveel je moet bewegen om boerenkool gekookt te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Boerenkool gekookt bevat 33 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van boerenkool gekookt?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 33kcal 1.65%
Vet 1.3g 1.9%
– waarvan verzadigd 0.3g 1.5%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 1g 0.4%
– suikers 0.9g 1.8%
Vezels 3.5g 11.7%
Eiwit 2.7g 5.4%
Water 88.4g 4.42%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van boerenkool gekookt. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in boerenkool gekookt per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 350µg 43.8%
Vitamine B1 (thiamine) 0mg 0.0%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.03mg 2.1%
Vitamine B3 (niacine) 0mg 2.5%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.09mg 6.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 25mg 31.3%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 2.7mg 22.5%
Vitamine K 817µg 544.7%

 

De mineralen in boerenkool gekookt per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 6mg 1.2%
Kalium 229mg 11.5%
Calcium 231mg 28.9%
Fosfor 46mg 6.6%
Magnesium 13mg 6.6%
IJzer 1.1mg 7.9%
Koper 0.03mg 3.0%
Selenium 2mg 3.6%
Zinc 0.2mg 2.0%
Jodium 2µg 1.3%

 

Is boerenkool gekookt gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om boerenkool gekookt te verbranden?

In een boerenkool gekookt zitten 33kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 25 minuten 30 minuten
Zitten 23 minuten 26 minuten
Staan 19 minuten 23 minuten
Wandelen (5km) 6 minuten 7 minuten
Fietsen (20km/u) 3 minuten 3 minuten
Hardlopen (10km) 2 minuten 3 minuten
Fitness 6 minuten 7 minuten
Huishoudelijke taken 12 minuten 14 minuten
Tuinieren 6 minuten 7 minuten
Traplopen 4 minuten 5 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit