Calorieën En Voedingswaarde Van Bol krenten-
Calorieën En Voedingswaarde Van Bol krenten-

Calorieën En Voedingswaarde Van Bol krenten-

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van bol krenten-, of bol krenten- gezond is en hoeveel je moet bewegen om bol krenten- te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Bol krenten- bevat 268 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van bol krenten-?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 268kcal 13.40%
Vet 2.5g 3.6%
– waarvan verzadigd 0.8g 4.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 50.9g 19.6%
– suikers 31.8g 63.6%
Vezels 4.2g 14.0%
Eiwit 8.4g 16.8%
Water 32.2g 1.61%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van bol krenten-. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in bol krenten- per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.07mg 6.4%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.1mg 7.1%
Vitamine B3 (niacine) 1.3mg 8.1%
Vitamine B6 (pyridoxine) 97mg 6928.6%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0.7mg 5.8%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in bol krenten- per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 387mg 77.4%
Kalium 330mg 16.5%
Calcium 50mg 6.3%
Fosfor 105mg 15.0%
Magnesium 29mg 15.0%
IJzer 1.7mg 12.1%
Koper 0.25mg 25.0%
Selenium 3mg 5.5%
Zinc 0.64mg 6.4%
Jodium 56.2µg 37.5%

 

Is bol krenten- gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om bol krenten- te verbranden?

In een bol krenten- zitten 268kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 204 minuten 240 minuten
Zitten 183 minuten 214 minuten
Staan 158 minuten 187 minuten
Wandelen (5km) 47 minuten 56 minuten
Fietsen (20km/u) 24 minuten 28 minuten
Hardlopen (10km) 19 minuten 22 minuten
Fitness 47 minuten 56 minuten
Huishoudelijke taken 95 minuten 112 minuten
Tuinieren 47 minuten 56 minuten
Traplopen 32 minuten 37 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit