Calorieën En Voedingswaarde Van Bonen witte gekookt
Calorieën En Voedingswaarde Van Bonen witte gekookt

Calorieën En Voedingswaarde Van Bonen witte gekookt

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van bonen witte gekookt, of bonen witte gekookt gezond is en hoeveel je moet bewegen om bonen witte gekookt te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Bonen witte gekookt bevat 113 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van bonen witte gekookt?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 113kcal 5.65%
Vet 1g 1.4%
– waarvan verzadigd 0.2g 1.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 13.4g 5.2%
– suikers 0.6g 1.2%
Vezels 9.9g 33.0%
Eiwit 7.8g 15.6%
Water 67g 3.35%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van bonen witte gekookt. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in bonen witte gekookt per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.11mg 10.0%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.04mg 2.9%
Vitamine B3 (niacine) 0.3mg 1.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 38mg 2714.3%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0.2mg 1.7%
Vitamine K 2.3µg 1.5%

 

De mineralen in bonen witte gekookt per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 2mg 0.4%
Kalium 367mg 18.4%
Calcium 65mg 8.1%
Fosfor 138mg 19.7%
Magnesium 48mg 19.7%
IJzer 2mg 14.3%
Koper 0.23mg 23.0%
Selenium 3mg 5.5%
Zinc 1.05mg 10.5%
Jodium 0.2µg 0.1%

 

Is bonen witte gekookt gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om bonen witte gekookt te verbranden?

In een bonen witte gekookt zitten 113kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 86 minuten 101 minuten
Zitten 77 minuten 90 minuten
Staan 66 minuten 79 minuten
Wandelen (5km) 20 minuten 24 minuten
Fietsen (20km/u) 10 minuten 12 minuten
Hardlopen (10km) 8 minuten 9 minuten
Fitness 20 minuten 24 minuten
Huishoudelijke taken 40 minuten 47 minuten
Tuinieren 20 minuten 24 minuten
Traplopen 13 minuten 16 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit