Calorieën En Voedingswaarde Van Brood mais- met zonnebloempitten

Calorieën En Voedingswaarde Van Brood mais- met zonnebloempitten

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van brood mais- met zonnebloempitten, of brood mais- met zonnebloempitten gezond is en hoeveel je moet bewegen om brood mais- met zonnebloempitten te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Brood mais- met zonnebloempitten bevat 307 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van brood mais- met zonnebloempitten?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 307kcal 15.35%
Vet 9.8g 14.0%
– waarvan verzadigd 1.2g 6.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 40.5g 15.6%
– suikers 2.3g 4.6%
Vezels 5g 16.7%
Eiwit 11.8g 23.6%
Water 31.3g 1.57%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van brood mais- met zonnebloempitten. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in brood mais- met zonnebloempitten per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.27mg 24.5%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.07mg 5.0%
Vitamine B3 (niacine) 1.7mg 10.6%
Vitamine B6 (pyridoxine) 203mg 14500.0%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 4.6mg 38.3%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in brood mais- met zonnebloempitten per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 428mg 85.6%
Kalium 205mg 10.3%
Calcium 39mg 4.9%
Fosfor 177mg 25.3%
Magnesium 73mg 25.3%
IJzer 1.6mg 11.4%
Koper 0.43mg 43.0%
Selenium 10mg 18.2%
Zinc 1.42mg 14.2%
Jodium 61.5µg 41.0%

 

Is brood mais- met zonnebloempitten gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om brood mais- met zonnebloempitten te verbranden?

In een brood mais- met zonnebloempitten zitten 307kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 233 minuten 275 minuten
Zitten 209 minuten 246 minuten
Staan 181 minuten 214 minuten
Wandelen (5km) 54 minuten 64 minuten
Fietsen (20km/u) 27 minuten 32 minuten
Hardlopen (10km) 22 minuten 26 minuten
Fitness 54 minuten 64 minuten
Huishoudelijke taken 108 minuten 128 minuten
Tuinieren 54 minuten 64 minuten
Traplopen 36 minuten 43 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit