Calorieën En Voedingswaarde Van Chiazaad gedroogd
Calorieën En Voedingswaarde Van Chiazaad gedroogd

Calorieën En Voedingswaarde Van Chiazaad gedroogd

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van chiazaad gedroogd, of chiazaad gedroogd gezond is en hoeveel je moet bewegen om chiazaad gedroogd te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Chiazaad gedroogd bevat 443 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van chiazaad gedroogd?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 443kcal 22.15%
Vet 30.7g 43.9%
– waarvan verzadigd 3.3g 16.5%
– waarvan transvet 0.1g 5.0%
Koolhydraten 7.7g 3.0%
– suikers g 0.0%
Vezels 34.4g 114.7%
Eiwit 16.5g 33.0%
Water 5.8g 0.29%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van chiazaad gedroogd. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in chiazaad gedroogd per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.62mg 56.4%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.17mg 12.1%
Vitamine B3 (niacine) 9mg 56.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) mg 0.0%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 2mg 2.5%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0.5mg 4.2%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in chiazaad gedroogd per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 16mg 3.2%
Kalium 407mg 20.4%
Calcium 631mg 78.9%
Fosfor 860mg 122.9%
Magnesium 335mg 122.9%
IJzer 7.7mg 55.0%
Koper 0.92mg 92.0%
Selenium 55mg 100.0%
Zinc 4.58mg 45.8%
Jodium µg 0.0%

 

Is chiazaad gedroogd gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om chiazaad gedroogd te verbranden?

In een chiazaad gedroogd zitten 443kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 336 minuten 397 minuten
Zitten 302 minuten 354 minuten
Staan 261 minuten 309 minuten
Wandelen (5km) 78 minuten 92 minuten
Fietsen (20km/u) 39 minuten 46 minuten
Hardlopen (10km) 31 minuten 37 minuten
Fitness 78 minuten 92 minuten
Huishoudelijke taken 156 minuten 185 minuten
Tuinieren 78 minuten 92 minuten
Traplopen 52 minuten 62 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit