Calorieën En Voedingswaarde Van Donut met glazuur
Calorieën En Voedingswaarde Van Donut met glazuur

Calorieën En Voedingswaarde Van Donut met glazuur

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van donut met glazuur, of donut met glazuur gezond is en hoeveel je moet bewegen om donut met glazuur te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Donut met glazuur bevat 358 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van donut met glazuur?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 358kcal 17.90%
Vet 19g 27.1%
– waarvan verzadigd 3.8g 19.0%
– waarvan transvet 0.1g 5.0%
Koolhydraten 40.8g 15.7%
– suikers 13.2g 26.4%
Vezels 1g 3.3%
Eiwit 5.4g 10.8%
Water 33.7g 1.69%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van donut met glazuur. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in donut met glazuur per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 8µg 1.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.2mg 18.2%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.06mg 4.3%
Vitamine B3 (niacine) 1.1mg 6.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 18mg 1285.7%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0.7µg 14.0%
Vitamine E 1.1mg 9.2%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in donut met glazuur per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 252mg 50.4%
Kalium 79mg 4.0%
Calcium 68mg 8.5%
Fosfor 73mg 10.4%
Magnesium 19mg 10.4%
IJzer 1.1mg 7.9%
Koper 0.12mg 12.0%
Selenium 4mg 7.3%
Zinc 0.54mg 5.4%
Jodium 15.3µg 10.2%

 

Is donut met glazuur gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om donut met glazuur te verbranden?

In een donut met glazuur zitten 358kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 272 minuten 321 minuten
Zitten 244 minuten 286 minuten
Staan 211 minuten 250 minuten
Wandelen (5km) 63 minuten 75 minuten
Fietsen (20km/u) 32 minuten 37 minuten
Hardlopen (10km) 25 minuten 30 minuten
Fitness 63 minuten 75 minuten
Huishoudelijke taken 126 minuten 149 minuten
Tuinieren 63 minuten 75 minuten
Traplopen 42 minuten 50 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit