Calorieën En Voedingswaarde Van Doperwten rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Doperwten rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van doperwten rauw, of doperwten rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om doperwten rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Doperwten rauw bevat 65 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van doperwten rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 65kcal 3.25%
Vet 0g 0.0%
– waarvan verzadigd 0g 0.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 10g 3.8%
– suikers 1g 2.0%
Vezels 4.7g 15.7%
Eiwit 4g 8.0%
Water 82g 4.10%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van doperwten rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in doperwten rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 94µg 11.8%
Vitamine B1 (thiamine) 0.17mg 15.5%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.15mg 10.7%
Vitamine B3 (niacine) 2.7mg 16.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.09mg 6.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 25mg 31.3%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0mg 0.0%
Vitamine K 39µg 26.0%

 

De mineralen in doperwten rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 10mg 2.0%
Kalium 300mg 15.0%
Calcium 20mg 2.5%
Fosfor 80mg 11.4%
Magnesium 30mg 11.4%
IJzer 2mg 14.3%
Koper 0.11mg 11.0%
Selenium 1mg 1.8%
Zinc 1.1mg 11.0%
Jodium 2µg 1.3%

 

Is doperwten rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om doperwten rauw te verbranden?

In een doperwten rauw zitten 65kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 49 minuten 58 minuten
Zitten 44 minuten 52 minuten
Staan 38 minuten 45 minuten
Wandelen (5km) 11 minuten 14 minuten
Fietsen (20km/u) 6 minuten 7 minuten
Hardlopen (10km) 5 minuten 5 minuten
Fitness 11 minuten 14 minuten
Huishoudelijke taken 23 minuten 27 minuten
Tuinieren 11 minuten 14 minuten
Traplopen 8 minuten 9 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit