Calorieën En Voedingswaarde Van Guacamole

Calorieën En Voedingswaarde Van Guacamole

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van guacamole, of guacamole gezond is en hoeveel je moet bewegen om guacamole te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Guacamole bevat 153 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van guacamole?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 153kcal 7.65%
Vet 14.5g 20.7%
– waarvan verzadigd 2.4g 12.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 2.5g 1.0%
– suikers 1.2g 2.4%
Vezels 2.6g 8.7%
Eiwit 1.7g 3.4%
Water 76.3g 3.82%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van guacamole. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in guacamole per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 35µg 4.4%
Vitamine B1 (thiamine) 0.09mg 8.2%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.11mg 7.9%
Vitamine B3 (niacine) 1.3mg 8.1%
Vitamine B6 (pyridoxine) 258mg 18428.6%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.01µg 0.4%
Vitamine C 7mg 8.8%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 2.1mg 17.5%
Vitamine K 16.5µg 11.0%

 

De mineralen in guacamole per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 240mg 48.0%
Kalium 366mg 18.3%
Calcium 18mg 2.3%
Fosfor 45mg 6.4%
Magnesium 21mg 6.4%
IJzer 0.4mg 2.9%
Koper 0.23mg 23.0%
Selenium 0mg 0.0%
Zinc 0.49mg 4.9%
Jodium 2.4µg 1.6%

 

Is guacamole gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om guacamole te verbranden?

In een guacamole zitten 153kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 116 minuten 137 minuten
Zitten 104 minuten 122 minuten
Staan 90 minuten 107 minuten
Wandelen (5km) 27 minuten 32 minuten
Fietsen (20km/u) 14 minuten 16 minuten
Hardlopen (10km) 11 minuten 13 minuten
Fitness 27 minuten 32 minuten
Huishoudelijke taken 54 minuten 64 minuten
Tuinieren 27 minuten 32 minuten
Traplopen 18 minuten 21 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit