Calorieën En Voedingswaarde Van Hamburger rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Hamburger rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van hamburger rauw, of hamburger rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om hamburger rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Hamburger rauw bevat 239 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van hamburger rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 239kcal 11.95%
Vet 18g 25.7%
– waarvan verzadigd 7.5g 37.5%
– waarvan transvet 0.5g 25.0%
Koolhydraten 2.2g 0.8%
– suikers 0.9g 1.8%
Vezels 0.6g 2.0%
Eiwit 16.8g 33.6%
Water 60.9g 3.05%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van hamburger rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in hamburger rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 16µg 2.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.09mg 8.2%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.12mg 8.6%
Vitamine B3 (niacine) 2.7mg 16.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 212mg 15142.9%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 1.52µg 60.8%
Vitamine C 17mg 21.3%
Vitamine D 0.5µg 10.0%
Vitamine E 0.7mg 5.8%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in hamburger rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 758mg 151.6%
Kalium 175mg 8.8%
Calcium 14mg 1.8%
Fosfor 149mg 21.3%
Magnesium 19mg 21.3%
IJzer 1.8mg 12.9%
Koper 0.07mg 7.0%
Selenium 7mg 12.7%
Zinc 3.37mg 33.7%
Jodium 2.5µg 1.7%

 

Is hamburger rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om hamburger rauw te verbranden?

In een hamburger rauw zitten 239kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 182 minuten 214 minuten
Zitten 163 minuten 191 minuten
Staan 141 minuten 167 minuten
Wandelen (5km) 42 minuten 50 minuten
Fietsen (20km/u) 21 minuten 25 minuten
Hardlopen (10km) 17 minuten 20 minuten
Fitness 42 minuten 50 minuten
Huishoudelijke taken 84 minuten 100 minuten
Tuinieren 42 minuten 50 minuten
Traplopen 28 minuten 33 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Dokter Fit