Calorieën En Voedingswaarde Van Hennepzaad
Calorieën En Voedingswaarde Van Hennepzaad

Calorieën En Voedingswaarde Van Hennepzaad

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van hennepzaad, of hennepzaad gezond is en hoeveel je moet bewegen om hennepzaad te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Hennepzaad bevat 592 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van hennepzaad?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 592kcal 29.60%
Vet 48.8g 69.7%
– waarvan verzadigd 4.6g 23.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 4.7g 1.8%
– suikers 1.5g 3.0%
Vezels 4g 13.3%
Eiwit 31.6g 63.2%
Water 5g 0.25%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van hennepzaad. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in hennepzaad per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 1µg 0.1%
Vitamine B1 (thiamine) 1mg 90.9%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.29mg 20.7%
Vitamine B3 (niacine) 9mg 56.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.6mg 42.9%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 1mg 1.3%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0.8mg 6.7%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in hennepzaad per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 5mg 1.0%
Kalium 1200mg 60.0%
Calcium 70mg 8.8%
Fosfor 1650mg 235.7%
Magnesium 700mg 235.7%
IJzer 8mg 57.1%
Koper 2mg 200.0%
Selenium mg 0.0%
Zinc 9.9mg 99.0%
Jodium µg 0.0%

 

Is hennepzaad gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om hennepzaad te verbranden?

In een hennepzaad zitten 592kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 450 minuten 530 minuten
Zitten 404 minuten 474 minuten
Staan 348 minuten 413 minuten
Wandelen (5km) 104 minuten 123 minuten
Fietsen (20km/u) 52 minuten 62 minuten
Hardlopen (10km) 42 minuten 49 minuten
Fitness 104 minuten 123 minuten
Huishoudelijke taken 209 minuten 247 minuten
Tuinieren 104 minuten 123 minuten
Traplopen 70 minuten 82 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit