Calorieën En Voedingswaarde Van Kaas Danish Blue
Calorieën En Voedingswaarde Van Kaas Danish Blue

Calorieën En Voedingswaarde Van Kaas Danish Blue

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van kaas danish blue, of kaas danish blue gezond is en hoeveel je moet bewegen om kaas danish blue te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Kaas Danish Blue bevat 352 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van kaas danish blue?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 352kcal 17.60%
Vet 29.5g 42.1%
– waarvan verzadigd 19.2g 96.0%
– waarvan transvet 0.5g 25.0%
Koolhydraten 0.7g 0.3%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 20.5g 41.0%
Water 44.7g 2.24%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van kaas danish blue. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in kaas danish blue per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 282µg 35.3%
Vitamine B1 (thiamine) 0.04mg 3.6%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.5mg 35.7%
Vitamine B3 (niacine) 1mg 6.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.23mg 16.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 1.23µg 49.2%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0.3µg 6.0%
Vitamine E 0.8mg 6.7%
Vitamine K 65.6µg 43.7%

 

De mineralen in kaas danish blue per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 1470mg 294.0%
Kalium 85mg 4.3%
Calcium 619mg 77.4%
Fosfor 380mg 54.3%
Magnesium 23mg 54.3%
IJzer 0.1mg 0.7%
Koper 0.05mg 5.0%
Selenium 14mg 25.5%
Zinc 4.04mg 40.4%
Jodium 10.4µg 6.9%

 

Is kaas danish blue gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om kaas danish blue te verbranden?

In een kaas danish blue zitten 352kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 267 minuten 315 minuten
Zitten 240 minuten 282 minuten
Staan 207 minuten 246 minuten
Wandelen (5km) 62 minuten 73 minuten
Fietsen (20km/u) 31 minuten 37 minuten
Hardlopen (10km) 25 minuten 29 minuten
Fitness 62 minuten 73 minuten
Huishoudelijke taken 124 minuten 147 minuten
Tuinieren 62 minuten 73 minuten
Traplopen 41 minuten 49 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit