Calorieën En Voedingswaarde Van Kaas Emmentaler

Calorieën En Voedingswaarde Van Kaas Emmentaler

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van kaas emmentaler, of kaas emmentaler gezond is en hoeveel je moet bewegen om kaas emmentaler te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Kaas Emmentaler bevat 387 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van kaas emmentaler?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 387kcal 19.35%
Vet 30g 42.9%
– waarvan verzadigd 19.5g 97.5%
– waarvan transvet 0.8g 40.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 29g 58.0%
Water 36g 1.80%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van kaas emmentaler. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in kaas emmentaler per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 350µg 43.8%
Vitamine B1 (thiamine) 0.05mg 4.5%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.34mg 24.3%
Vitamine B3 (niacine) 0.2mg 1.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 65mg 4642.9%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 2.7µg 108.0%
Vitamine C 1mg 1.3%
Vitamine D 0.3µg 6.0%
Vitamine E 0.9mg 7.5%
Vitamine K 45.7µg 30.5%

 

De mineralen in kaas emmentaler per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 450mg 90.0%
Kalium 107mg 5.4%
Calcium 1020mg 127.5%
Fosfor 636mg 90.9%
Magnesium 43mg 90.9%
IJzer 0.3mg 2.1%
Koper 0.2mg 20.0%
Selenium 7mg 12.7%
Zinc 5.1mg 51.0%
Jodium 40µg 26.7%

 

Is kaas emmentaler gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om kaas emmentaler te verbranden?

In een kaas emmentaler zitten 387kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 294 minuten 347 minuten
Zitten 264 minuten 310 minuten
Staan 228 minuten 270 minuten
Wandelen (5km) 68 minuten 81 minuten
Fietsen (20km/u) 34 minuten 40 minuten
Hardlopen (10km) 27 minuten 32 minuten
Fitness 68 minuten 81 minuten
Huishoudelijke taken 137 minuten 161 minuten
Tuinieren 68 minuten 81 minuten
Traplopen 46 minuten 54 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Discussieer mee

Dokter Fit