Calorieën En Voedingswaarde Van Kalfsriblappen rauw
Calorieën En Voedingswaarde Van Kalfsriblappen rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Kalfsriblappen rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van kalfsriblappen rauw, of kalfsriblappen rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om kalfsriblappen rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Kalfsriblappen rauw bevat 167 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van kalfsriblappen rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 167kcal 8.35%
Vet 9.4g 13.4%
– waarvan verzadigd 3.8g 19.0%
– waarvan transvet 0.2g 10.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 20.6g 41.2%
Water 69.7g 3.49%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van kalfsriblappen rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in kalfsriblappen rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 17µg 2.1%
Vitamine B1 (thiamine) 0.06mg 5.5%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.11mg 7.9%
Vitamine B3 (niacine) 4.7mg 29.4%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.38mg 27.1%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 1.75µg 70.0%
Vitamine C 1mg 1.3%
Vitamine D 0.4µg 8.0%
Vitamine E 0.3mg 2.5%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in kalfsriblappen rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 57mg 11.4%
Kalium 403mg 20.2%
Calcium 8mg 1.0%
Fosfor 203mg 29.0%
Magnesium 23mg 29.0%
IJzer 0.8mg 5.7%
Koper 0.05mg 5.0%
Selenium 7mg 12.7%
Zinc 3.25mg 32.5%
Jodium 3µg 2.0%

 

Is kalfsriblappen rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om kalfsriblappen rauw te verbranden?

In een kalfsriblappen rauw zitten 167kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 127 minuten 150 minuten
Zitten 114 minuten 134 minuten
Staan 98 minuten 117 minuten
Wandelen (5km) 29 minuten 35 minuten
Fietsen (20km/u) 15 minuten 17 minuten
Hardlopen (10km) 12 minuten 14 minuten
Fitness 29 minuten 35 minuten
Huishoudelijke taken 59 minuten 70 minuten
Tuinieren 29 minuten 35 minuten
Traplopen 20 minuten 23 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit