Calorieën En Voedingswaarde Van Koek boter-

Calorieën En Voedingswaarde Van Koek boter-

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van koek boter-, of koek boter- gezond is en hoeveel je moet bewegen om koek boter- te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Koek boter- bevat 452 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van koek boter-?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 452kcal 22.60%
Vet 26.2g 37.4%
– waarvan verzadigd 16.9g 84.5%
– waarvan transvet 0.5g 25.0%
Koolhydraten 49g 18.8%
– suikers 25.4g 50.8%
Vezels 1.1g 3.7%
Eiwit 4.7g 9.4%
Water 17.6g 0.88%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van koek boter-. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in koek boter- per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 296µg 37.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.03mg 2.7%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.05mg 3.6%
Vitamine B3 (niacine) 0.4mg 2.5%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.05mg 3.6%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.2µg 8.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0.2µg 4.0%
Vitamine E 1.3mg 10.8%
Vitamine K 9.6µg 6.4%

 

De mineralen in koek boter- per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 157mg 31.4%
Kalium 76mg 3.8%
Calcium 21mg 2.6%
Fosfor 61mg 8.7%
Magnesium 9mg 8.7%
IJzer 0.5mg 3.6%
Koper 0.09mg 9.0%
Selenium 3mg 5.5%
Zinc 0.36mg 3.6%
Jodium 11.6µg 7.7%

 

Is koek boter- gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om koek boter- te verbranden?

In een koek boter- zitten 452kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 343 minuten 405 minuten
Zitten 308 minuten 362 minuten
Staan 266 minuten 315 minuten
Wandelen (5km) 80 minuten 94 minuten
Fietsen (20km/u) 40 minuten 47 minuten
Hardlopen (10km) 32 minuten 38 minuten
Fitness 80 minuten 94 minuten
Huishoudelijke taken 160 minuten 188 minuten
Tuinieren 80 minuten 94 minuten
Traplopen 53 minuten 63 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Dokter Fit