Calorieën En Voedingswaarde Van Koek kokos-

Calorieën En Voedingswaarde Van Koek kokos-

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van koek kokos-, of koek kokos- gezond is en hoeveel je moet bewegen om koek kokos- te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Koek kokos- bevat 518 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van koek kokos-?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 518kcal 25.90%
Vet 30.8g 44.0%
– waarvan verzadigd 20g 100.0%
– waarvan transvet 0.5g 25.0%
Koolhydraten 53g 20.4%
– suikers 28g 56.0%
Vezels 2g 6.7%
Eiwit 6g 12.0%
Water 16.2g 0.81%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van koek kokos-. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in koek kokos- per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 299µg 37.4%
Vitamine B1 (thiamine) 0.04mg 3.6%
Vitamine B2 (riboflavine) 0mg 2.9%
Vitamine B3 (niacine) 0mg 2.5%
Vitamine B6 (pyridoxine) 52mg 3714.3%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0.2µg 4.0%
Vitamine E 1.1mg 9.2%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in koek kokos- per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 230mg 46.0%
Kalium 130mg 6.5%
Calcium 60mg 7.5%
Fosfor 80mg 11.4%
Magnesium 11mg 11.4%
IJzer 0.6mg 4.3%
Koper 0.12mg 12.0%
Selenium 4mg 7.3%
Zinc 0.46mg 4.6%
Jodium 1.7µg 1.1%

 

Is koek kokos- gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om koek kokos- te verbranden?

In een koek kokos- zitten 518kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 393 minuten 464 minuten
Zitten 353 minuten 414 minuten
Staan 305 minuten 361 minuten
Wandelen (5km) 91 minuten 108 minuten
Fietsen (20km/u) 46 minuten 54 minuten
Hardlopen (10km) 37 minuten 43 minuten
Fitness 91 minuten 108 minuten
Huishoudelijke taken 183 minuten 216 minuten
Tuinieren 91 minuten 108 minuten
Traplopen 61 minuten 72 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit