Calorieën En Voedingswaarde Van Koek pinda-

Calorieën En Voedingswaarde Van Koek pinda-

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van koek pinda-, of koek pinda- gezond is en hoeveel je moet bewegen om koek pinda- te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Koek pinda- bevat 512 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van koek pinda-?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 512kcal 25.60%
Vet 28g 40.0%
– waarvan verzadigd 8.8g 44.0%
– waarvan transvet 0.1g 5.0%
Koolhydraten 52.2g 20.1%
– suikers 23.8g 47.6%
Vezels 3.9g 13.0%
Eiwit 10.8g 21.6%
Water 3.9g 0.20%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van koek pinda-. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in koek pinda- per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 59µg 7.4%
Vitamine B1 (thiamine) 0.1mg 9.1%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.07mg 5.0%
Vitamine B3 (niacine) 5.1mg 31.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 64mg 4571.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.03µg 1.2%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0.1µg 2.0%
Vitamine E 3mg 25.0%
Vitamine K 0.7µg 0.5%

 

De mineralen in koek pinda- per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 218mg 43.6%
Kalium 338mg 16.9%
Calcium 45mg 5.6%
Fosfor 226mg 32.3%
Magnesium 76mg 32.3%
IJzer 1.5mg 10.7%
Koper 0.26mg 26.0%
Selenium 6mg 10.9%
Zinc 1.34mg 13.4%
Jodium 3.5µg 2.3%

 

Is koek pinda- gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om koek pinda- te verbranden?

In een koek pinda- zitten 512kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 389 minuten 459 minuten
Zitten 349 minuten 410 minuten
Staan 301 minuten 357 minuten
Wandelen (5km) 90 minuten 107 minuten
Fietsen (20km/u) 45 minuten 53 minuten
Hardlopen (10km) 36 minuten 43 minuten
Fitness 90 minuten 107 minuten
Huishoudelijke taken 181 minuten 213 minuten
Tuinieren 90 minuten 107 minuten
Traplopen 60 minuten 71 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit