Calorieën En Voedingswaarde Van Komijnzaad gedroogd

Calorieën En Voedingswaarde Van Komijnzaad gedroogd

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van komijnzaad gedroogd, of komijnzaad gedroogd gezond is en hoeveel je moet bewegen om komijnzaad gedroogd te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Komijnzaad gedroogd bevat 427 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van komijnzaad gedroogd?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 427kcal 21.35%
Vet 22g 31.4%
– waarvan verzadigd 1.9g 9.5%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 34g 13.1%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 10.5g 35.0%
Eiwit 18g 36.0%
Water 18g 0.90%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van komijnzaad gedroogd. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in komijnzaad gedroogd per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 127µg 15.9%
Vitamine B1 (thiamine) 0.63mg 57.3%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.33mg 23.6%
Vitamine B3 (niacine) 4.6mg 28.8%
Vitamine B6 (pyridoxine) mg 0.0%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 8mg 10.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E mg 0.0%
Vitamine K 5.4µg 3.6%

 

De mineralen in komijnzaad gedroogd per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 168mg 33.6%
Kalium 1788mg 89.4%
Calcium 931mg 116.4%
Fosfor 499mg 71.3%
Magnesium 370mg 71.3%
IJzer 66.4mg 474.3%
Koper 1.29mg 129.0%
Selenium mg 0.0%
Zinc 4.2mg 42.0%
Jodium µg 0.0%

 

Is komijnzaad gedroogd gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om komijnzaad gedroogd te verbranden?

In een komijnzaad gedroogd zitten 427kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 324 minuten 382 minuten
Zitten 291 minuten 342 minuten
Staan 251 minuten 298 minuten
Wandelen (5km) 75 minuten 89 minuten
Fietsen (20km/u) 38 minuten 44 minuten
Hardlopen (10km) 30 minuten 36 minuten
Fitness 75 minuten 89 minuten
Huishoudelijke taken 151 minuten 178 minuten
Tuinieren 75 minuten 89 minuten
Traplopen 50 minuten 59 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Dokter Fit