Calorieën En Voedingswaarde Van Lever kalfs- rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Lever kalfs- rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van lever kalfs- rauw, of lever kalfs- rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om lever kalfs- rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Lever kalfs- rauw bevat 108 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van lever kalfs- rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 108kcal 5.40%
Vet 3.3g 4.7%
– waarvan verzadigd 1.4g 7.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 2g 0.8%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 17.7g 35.4%
Water 77.1g 3.86%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van lever kalfs- rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in lever kalfs- rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 15027µg 1878.4%
Vitamine B1 (thiamine) 0.2mg 18.2%
Vitamine B2 (riboflavine) 2.95mg 210.7%
Vitamine B3 (niacine) 10.6mg 66.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 724mg 51714.3%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 68µg 2720.0%
Vitamine C 19mg 23.8%
Vitamine D 0.4µg 8.0%
Vitamine E 1.5mg 12.5%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in lever kalfs- rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 71mg 14.2%
Kalium 365mg 18.3%
Calcium 5mg 0.6%
Fosfor 320mg 45.7%
Magnesium 21mg 45.7%
IJzer 8mg 57.1%
Koper 8.24mg 824.0%
Selenium 29mg 52.7%
Zinc 4.1mg 41.0%
Jodium 4.3µg 2.9%

 

Is lever kalfs- rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om lever kalfs- rauw te verbranden?

In een lever kalfs- rauw zitten 108kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 82 minuten 97 minuten
Zitten 74 minuten 86 minuten
Staan 64 minuten 75 minuten
Wandelen (5km) 19 minuten 23 minuten
Fietsen (20km/u) 10 minuten 11 minuten
Hardlopen (10km) 8 minuten 9 minuten
Fitness 19 minuten 23 minuten
Huishoudelijke taken 38 minuten 45 minuten
Tuinieren 19 minuten 23 minuten
Traplopen 13 minuten 15 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Discussieer mee

Dokter Fit