Calorieën En Voedingswaarde Van Mueslireep

Calorieën En Voedingswaarde Van Mueslireep

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van mueslireep, of mueslireep gezond is en hoeveel je moet bewegen om mueslireep te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Mueslireep bevat 430 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van mueslireep?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 430kcal 21.50%
Vet 19.6g 28.0%
– waarvan verzadigd 7.6g 38.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 53g 20.4%
– suikers 32.2g 64.4%
Vezels 5.1g 17.0%
Eiwit 7.9g 15.8%
Water 14.3g 0.72%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van mueslireep. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in mueslireep per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 3µg 0.4%
Vitamine B1 (thiamine) 0.25mg 22.7%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.06mg 4.3%
Vitamine B3 (niacine) 2.9mg 18.1%
Vitamine B6 (pyridoxine) 99mg 7071.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E mg 0.0%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in mueslireep per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 467mg 93.4%
Kalium 509mg 25.5%
Calcium 47mg 5.9%
Fosfor 368mg 52.6%
Magnesium 100mg 52.6%
IJzer 3.3mg 23.6%
Koper 0.33mg 33.0%
Selenium mg 0.0%
Zinc 2.2mg 22.0%
Jodium 0.9µg 0.6%

 

Is mueslireep gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om mueslireep te verbranden?

In een mueslireep zitten 430kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 327 minuten 385 minuten
Zitten 293 minuten 344 minuten
Staan 253 minuten 300 minuten
Wandelen (5km) 76 minuten 90 minuten
Fietsen (20km/u) 38 minuten 45 minuten
Hardlopen (10km) 30 minuten 36 minuten
Fitness 76 minuten 90 minuten
Huishoudelijke taken 152 minuten 179 minuten
Tuinieren 76 minuten 90 minuten
Traplopen 51 minuten 60 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Dokter Fit