Calorieën En Voedingswaarde Van Nier lams- rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Nier lams- rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van nier lams- rauw, of nier lams- rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om nier lams- rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Nier lams- rauw bevat 91 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van nier lams- rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 91kcal 4.55%
Vet 2.6g 3.7%
– waarvan verzadigd 0.9g 4.5%
– waarvan transvet g 0.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 17g 34.0%
Water 78.6g 3.93%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van nier lams- rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in nier lams- rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.34mg 30.9%
Vitamine B2 (riboflavine) 2.38mg 170.0%
Vitamine B3 (niacine) 9.2mg 57.5%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.59mg 42.1%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 17µg 680.0%
Vitamine C 9mg 11.3%
Vitamine D 0.1µg 2.0%
Vitamine E 0.4mg 3.3%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in nier lams- rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 150mg 30.0%
Kalium 260mg 13.0%
Calcium 8mg 1.0%
Fosfor 270mg 38.6%
Magnesium 18mg 38.6%
IJzer 5.5mg 39.3%
Koper 0.62mg 62.0%
Selenium 150mg 272.7%
Zinc 2.5mg 25.0%
Jodium 4.4µg 2.9%

 

Is nier lams- rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om nier lams- rauw te verbranden?

In een nier lams- rauw zitten 91kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 69 minuten 81 minuten
Zitten 62 minuten 73 minuten
Staan 54 minuten 63 minuten
Wandelen (5km) 16 minuten 19 minuten
Fietsen (20km/u) 8 minuten 9 minuten
Hardlopen (10km) 6 minuten 8 minuten
Fitness 16 minuten 19 minuten
Huishoudelijke taken 32 minuten 38 minuten
Tuinieren 16 minuten 19 minuten
Traplopen 11 minuten 13 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit