Calorieën En Voedingswaarde Van Noten para- gezouten
Calorieën En Voedingswaarde Van Noten para- gezouten

Calorieën En Voedingswaarde Van Noten para- gezouten

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van noten para- gezouten, of noten para- gezouten gezond is en hoeveel je moet bewegen om noten para- gezouten te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Noten para- gezouten bevat 687 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van noten para- gezouten?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 687kcal 34.35%
Vet 67.1g 95.9%
– waarvan verzadigd 16g 80.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 2.6g 1.0%
– suikers 2.3g 4.6%
Vezels 7.5g 25.0%
Eiwit 14.3g 28.6%
Water 3.4g 0.17%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van noten para- gezouten. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in noten para- gezouten per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.62mg 56.4%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.04mg 2.9%
Vitamine B3 (niacine) 0.3mg 1.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 101mg 7214.3%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 1mg 1.3%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 6.6mg 55.0%
Vitamine K 0µg 0.0%

 

De mineralen in noten para- gezouten per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 400mg 80.0%
Kalium 590mg 29.5%
Calcium 160mg 20.0%
Fosfor 650mg 92.9%
Magnesium 350mg 92.9%
IJzer 3.1mg 22.1%
Koper 1.74mg 174.0%
Selenium 1917mg 3485.5%
Zinc 4.06mg 40.6%
Jodium 2.5µg 1.7%

 

Is noten para- gezouten gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om noten para- gezouten te verbranden?

In een noten para- gezouten zitten 687kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 522 minuten 615 minuten
Zitten 468 minuten 550 minuten
Staan 404 minuten 479 minuten
Wandelen (5km) 121 minuten 143 minuten
Fietsen (20km/u) 61 minuten 72 minuten
Hardlopen (10km) 48 minuten 57 minuten
Fitness 121 minuten 143 minuten
Huishoudelijke taken 242 minuten 286 minuten
Tuinieren 121 minuten 143 minuten
Traplopen 81 minuten 95 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit