Calorieën En Voedingswaarde Van Pasta wit onbereid

Calorieën En Voedingswaarde Van Pasta wit onbereid

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van pasta wit onbereid, of pasta wit onbereid gezond is en hoeveel je moet bewegen om pasta wit onbereid te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Pasta wit onbereid bevat 356 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van pasta wit onbereid?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 356kcal 17.80%
Vet 1.5g 2.1%
– waarvan verzadigd 0.2g 1.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 72g 27.7%
– suikers 1g 2.0%
Vezels 3g 10.0%
Eiwit 12.3g 24.6%
Water 10g 0.50%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van pasta wit onbereid. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in pasta wit onbereid per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.1mg 9.1%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.06mg 4.3%
Vitamine B3 (niacine) 2mg 12.5%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.08mg 5.7%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0mg 0.0%
Vitamine K 0.2µg 0.1%

 

De mineralen in pasta wit onbereid per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 2mg 0.4%
Kalium 100mg 5.0%
Calcium 15mg 1.9%
Fosfor 125mg 17.9%
Magnesium 53mg 17.9%
IJzer 2mg 14.3%
Koper 0.3mg 30.0%
Selenium 5mg 9.1%
Zinc 1.5mg 15.0%
Jodium 0.6µg 0.4%

 

Is pasta wit onbereid gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om pasta wit onbereid te verbranden?

In een pasta wit onbereid zitten 356kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 270 minuten 319 minuten
Zitten 243 minuten 285 minuten
Staan 209 minuten 248 minuten
Wandelen (5km) 63 minuten 74 minuten
Fietsen (20km/u) 31 minuten 37 minuten
Hardlopen (10km) 25 minuten 30 minuten
Fitness 63 minuten 74 minuten
Huishoudelijke taken 126 minuten 148 minuten
Tuinieren 63 minuten 74 minuten
Traplopen 42 minuten 49 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit