Calorieën En Voedingswaarde Van Peper zwarte/witte

Calorieën En Voedingswaarde Van Peper zwarte/witte

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van peper zwarte/witte, of peper zwarte/witte gezond is en hoeveel je moet bewegen om peper zwarte/witte te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Peper zwarte/witte bevat 332 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van peper zwarte/witte?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 332kcal 16.60%
Vet 3g 4.3%
– waarvan verzadigd 0.7g 3.5%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 52g 20.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 26.4g 88.0%
Eiwit 11g 22.0%
Water 11g 0.55%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van peper zwarte/witte. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in peper zwarte/witte per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 101µg 12.6%
Vitamine B1 (thiamine) 0.11mg 10.0%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.24mg 17.1%
Vitamine B3 (niacine) 1.1mg 6.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) mg 0.0%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E mg 0.0%
Vitamine K 163.7µg 109.1%

 

De mineralen in peper zwarte/witte per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 44mg 8.8%
Kalium 1259mg 63.0%
Calcium 437mg 54.6%
Fosfor 173mg 24.7%
Magnesium mg 24.7%
IJzer 21.6mg 154.3%
Koper mg 0.0%
Selenium mg 0.0%
Zinc mg 0.0%
Jodium µg 0.0%

 

Is peper zwarte/witte gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om peper zwarte/witte te verbranden?

In een peper zwarte/witte zitten 332kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 252 minuten 297 minuten
Zitten 226 minuten 266 minuten
Staan 195 minuten 232 minuten
Wandelen (5km) 59 minuten 69 minuten
Fietsen (20km/u) 29 minuten 35 minuten
Hardlopen (10km) 23 minuten 28 minuten
Fitness 59 minuten 69 minuten
Huishoudelijke taken 117 minuten 138 minuten
Tuinieren 59 minuten 69 minuten
Traplopen 39 minuten 46 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Dokter Fit