Calorieën En Voedingswaarde Van Pindakaas

Calorieën En Voedingswaarde Van Pindakaas

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van pindakaas, of pindakaas gezond is en hoeveel je moet bewegen om pindakaas te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Pindakaas bevat 654 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van pindakaas?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 654kcal 32.70%
Vet 56.4g 80.6%
– waarvan verzadigd 8.9g 44.5%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 10g 3.8%
– suikers 5.2g 10.4%
Vezels 8g 26.7%
Eiwit 22.5g 45.0%
Water 0.6g 0.03%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van pindakaas. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in pindakaas per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.13mg 11.8%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.1mg 7.1%
Vitamine B3 (niacine) 6.2mg 38.8%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.02mg 1.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 12.4mg 103.3%
Vitamine K 16µg 10.7%

 

De mineralen in pindakaas per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 248mg 49.6%
Kalium 575mg 28.8%
Calcium 45mg 5.6%
Fosfor 318mg 45.4%
Magnesium 145mg 45.4%
IJzer 1.8mg 12.9%
Koper 0.66mg 66.0%
Selenium 9mg 16.4%
Zinc 2.6mg 26.0%
Jodium 0µg 0.0%

 

Is pindakaas gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om pindakaas te verbranden?

In een pindakaas zitten 654kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 497 minuten 586 minuten
Zitten 446 minuten 523 minuten
Staan 385 minuten 456 minuten
Wandelen (5km) 115 minuten 136 minuten
Fietsen (20km/u) 58 minuten 68 minuten
Hardlopen (10km) 46 minuten 55 minuten
Fitness 115 minuten 136 minuten
Huishoudelijke taken 231 minuten 273 minuten
Tuinieren 115 minuten 136 minuten
Traplopen 77 minuten 91 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Discussieer mee

Dokter Fit