De 7 Beste & Lekkerste Proteïne Poeders Van 2022 | Eiwitshake Test

De 7 Beste & Lekkerste Proteïne Poeders Van 2022 | Eiwitshake Test

Proteïne poeder, ook wel eiwit poeder of eiwitshakes genoemd, is een voedingssupplement en een bron van eiwitten dat met name populair is onder (kracht)sporters. Proteïne poeder is een mix van verschillende ingrediënten, maar bestaat voor het grootste gedeelte uit eiwitten. Eiwitten dragen bij aan spiergroei en bevorderen het herstelproces na een zware training. Om deze reden zijn ze erg geliefd onder krachtsporters.

Proteïne poeders zijn in veel verschillende smaken en soorten verkrijgbaar. Ook zijn er heel veel aanbieders van eiwitshakes, waardoor de gemiddelde consumenten niet meer weet de beste eiwitshake is. Daarom hebben wij deze test gedaan en een overzicht gemaakt van de beste eiwitshakes (die we zelf ook zouden kopen).

Beste proteïne poeder overzicht

Afbeelding Award Actuele Prijs
Beste-Algemene-Proteine-Poeder Beste algemene keuze Check Prijs
Meest-Luxueuze-Proteine-Poeder Meest luxueuze keuze Check Prijs
Beste-Whey-Isolate-Hoogste-Eiwitgehalte-Proteine-Poeder Beste whey isolate (hoogste eiwitgehalte) Check Prijs
Beste-Voor-Afvallen-Minste-Calorieën-Proteine-Poeder Beste Voor afvallen (minste calorieën) Check Prijs
Beste-Caseïne-Eiwitpoeder-Proteine-Poeder Beste caseïne eiwitpoeder Check Prijs
Beste-Vegan-Proteine-Poeder Beste vegan proteïne poeder Check Prijs
Beste-Goedkope-Proteine-Poeder Beste goedkope keuze Check Prijs

De 7 beste eiwit/proteïne poeders onderzocht

Beste Algemene Keuze
Optimum Nutrition Whey Protein
4.5

Dit is een lekker en kwalitatief eiwitpoeder met een bovengemiddeld hoog eiwitgehalte van 24 gram per schep. De eiwitmix bevat verder weinig suiker, waardoor dit een heel goede keuze is. In de reviews lezen we veel positieve reacties over de smaak (alleen banaan schijnt niet lekker te zijn). Dit product is zowel geschikt voor mensen die spieren op willen bouwen als af willen vallen.

Pros:
  • Verkrijgbaar in 14 smaken
  • Maar 115 calorieën per shake
  • Eiwitten worden snel opgenomen door het lichaam
  • Bevat 5 gram BCAA’s (bovengemiddeld)
  • Bovengemiddeld laag in koolhydraten en suikers
  • Geschikt voor spieren opbouwen en afvallen
Cons:
  • De smaak banaan is niet lekker
  • Klontert met melk
  • Aan de dure kant
Check Prijs op Bol.com
Meest Luxueuze Keuze
Dymatize ISO-100 Eiwitpoeder
5.0

Dit is een van de beste proteïne poeders op de markt. Met 25 gram eiwitten per schep bevat dit product (op 1 na) de meeste eiwitten. De eiwitmix bestaat uit hoogwaardige gehydrolyseerde en normale Whey-isolaat eiwitten. Dit betekent dat dit eiwitpoeder niet veel onnodige toevoegingen bevat en daardoor gezonder is (een van de puurste eiwitten). Het merk zelf is minder bekend in Nederland, maar de producten zijn van hoge kwaliteit. Een goede koop dus.

Pros:
  • Verkrijgbaar in 6 smaken
  • Bevat alleen natuurlijke suikers
  • Maar 116 calorieën per shake
  • Vetvrij en weinig onnodige toevoegingen
  • Bevat 5,6 gram BCAA’s (bovengemiddeld)
  • Geschikt voor spieren opbouwen en afvallen
Cons:
  • Bijna €50 per kilo
  • We missen een aantal populaire smaken
Check Prijs op Bol.com
Beste Whey Isolate (Hoogste Eiwitgehalte)
Power Supplements - Pure Whey Protein Isolate
5.0

Dit is ook een Whey-isolaat eiwitpoeder (net zoals onze meeste luxe keuze). Deze is alleen nog puurder, met een eiwitgehalte van 90 procent (27 gram eiwit per schep) en geen toegevoegde suikers. Power Supplements staat bekend om hoogwaardige voedingssupplementen en dit product is daar een voorbeeld van. Voorheen was dit een van de duurste eiwitpoeders, maar inmiddels is de prijs van andere proteïne poeders (ook minder kwalitatieve) nagenoeg hetzelfde of duurder.

Pros:
  • Beste kwaliteit
  • Meest gezond
  • Meest pure eiwitpoeder (ook verkrijgbaar in 93% eiwit)
  • Meeste eiwitten per schep (27 gram)
  • Lekkere smaken (volgens de consument)
  • Meeste BCAA’s per schep (6,5 gram)
Cons:
  • Aan de dure kant
Check Prijs op Bol.com
Beste Voor Afvallen (Minste Calorieën)
Nutri Dynamics Dieet Eiwitshake
4.0

Dit is een zogeheten dieet eiwitshake. Dieet eiwitshakes hebben een andere samenstelling dan normale eiwitsupplementen. Deze eiwitshake bevat trage eiwitten (langzaam opgenomen door het lichaam) en bevat naar 79 calorieën per shake. Hierdoor is dit product zeer geschikt voor vetverlies. Let wel op! Ondanks de naam ‘dieet eiwitshake’, zijn sommige normale supplementen (bijvoorbeeld van Power Supplements) ook meer dan geschikt voor afvallen.

Pros:
  • Minste calorieën
  • Helpt mensen bij afvallen (zie reviews)
  • Erg lekkere smaak (volgens de consument)
  • Stilt je trek en vult goed (volgens de consument)
  • 5 lekkere smaken
Cons:
  • Minder eiwitten dan gemiddeld
  • Bevat meer dan 1 gram suiker per schep
  • Alleen verkrijgbaar in 500 gram
Check Prijs op Bol.com
Beste Caseïne Eiwitpoeder
Power Supplements - Micellar Casein Stevia
4.5

Dit is kwalitatief caseïne eiwitpoeder van het merk Power Supplements. Caseïne eiwitpoeder bevat zogeheten ‘trage eiwitten’. Dit zijn eiwitten die langzaam door het lichaam worden opgenomen (tot enkele uren na inname). Deze eiwitten ideaal voor het slapen. Dankzij de trage afgifte ontvangt je lichaam eiwitten tijdens de eerste uren van je slaap. Dit is gunstig voor spiergroei en spierherstel.

Let op: dit product is gemaakt op basis van Stevia (natuurlijke smaakstof). Ben je geen fan van Stevia dan hebben ze ook een ‘normale’ variant: Power Supplements - Micellar Casein (aardbei)

Pros:
  • Beste voor het slapen
  • Bevat Stevia in plaats van suiker (gezonder dan suiker)
  • Bevat 25 gram eiwitten per schep (bovengemiddeld)
  • Meest geschikt voor spierherstel
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Bevat veel BCAA’s
Cons:
  • Maar 2 smaken
  • Bevat geen zoetstof maar Stevia (dit moet je lekker vinden)
Check Prijs op Bol.com
Beste Vegan Proteïne Poeder
Orangefit Vegan Proteïne Shake
4.5

Dit is een populaire Vegan eiwitshake. De product bevat een goede dosis eiwitten (23,5 gram per schep) en bovenal een zeer goede en lekkere smaak in vergelijking met andere Vegan eiwitshakes. Dit is de voornaamste reden waarom we deze shake tot beste Vegan eiwitshake hebben verkozen. Verder is dit product 100 procent plantaardig en vrij van kunstmatige smaakstoffen en zoetstoffen. Ook bevat het geen toegevoegde suiker. Wij zijn fan!

Pros:
  • Geen toegevoegde suiker
  • Vrij van kunstmatige stoffen
  • Hoogwaardige eiwitten (vervaardigd uit kikkererwten)
  • Meest lekkere smaak (in vergelijking met andere Vegan Eiwitpoeder)
  • Verkrijgbaar in 6 smaken
  • Lactose en glutenvrij
Cons:
  • Alleen verkrijgbaar in 750 gram
  • Sommige smaken zijn snel uitverkocht
  • Bevat iets minder eiwitten per schep
Check Prijs op Bol.com
Beste Goedkope Keuze
Stacker Whey Eiwitpoeder
4.5

Onze beste goedkope keuze is een topper met een lekkere smaak. Deze eiwitshake scoort heel goed in de reviews en heeft een goede eiwitmix. 24 gram eiwitten per schep, waarvan 5,4 gram BCAA’s (bovengemiddeld). Dit eiwitpoeder is door zijn samenstelling vergelijkbaar met onze beste algemene keuze, maar dan voordeliger. Nog een goed punt: geen toegevoegde suiker!

Zit jouw favoriete smaak er niet tussen? Kies dan voor Yava Labs Elite Whey Protein (kwalitatieve keuze en 11 smaken).

Pros:
  • Maar 117 calorieën per shake
  • Bevat 5,4 gram BCAA’s (bovengemiddeld)
  • Geschikt voor spieren opbouwen en afvallen
  • Beste prijs-kwaliteitverhouding
  • Lekkerste smaak (volgens de consument)
  • Lost het best op
Cons:
  • Slechts 1 smaak
  • Bevat meer dan 1 gram suiker per schep
Check Prijs op Bol.com

De beste proteine poeder vergeleken

Award Beste Algemene Keuze Meest Luxueuze Keuze Beste Whey Isolate (Hoogste Eiwitgehalte) Beste Voor Afvallen (Minste Calorieën) Beste Caseïne Eiwitpoeder Beste Vegan Proteïne Poeder Beste Goedkope Keuze
Product Optimum Nutrition Whey Protein Dymatize ISO-100 Eiwitpoeder Power Supplements - Pure Whey Protein Isolate Nutri Dynamics Dieet Eiwitshake Power Supplements - Micellar Casein Stevia Orangefit Vegan Proteïne Shake Stacker Whey Eiwitpoeder
Algemene score 4,5/5 5/5 5/5 4/5 4,5/5 4,5/5 4,5/5
Spieropbouw 4,5/5 5/5 5/5 4/5 5/5 4,5/5 4,5/5
Herstel 5/5 5/5 5/5 4/5 5/5 4,5/5 5/5
Smaak 4,5/5 4,5/5 4,5/5 4,5/5 4/5 5/5 4,5/5
Gezondheid 4/5 4,5/5 5/5 4,5/5 4,5/5 5/5 4,5/5
Eiwitgehalte 24 gram per schep 25 gram per schep 27 gram per schep 18 gram per schep 25 gram per schep 23,5 gram per schep 24 gram per schep
Suikergehalte 1 gram per schep Geen toegevoegde suikers Geen toegevoegde suikers 0,8 gram per schep 1,2 gram per schep Geen toegevoegde suikers Geen toegevoegde suiker

Waarom je ons kan vertrouwen

Waarom-Je-Ons-Kan-Vertrouwen-Proteine-Poeder

Bij DokterFit geven we gezondheidsadviezen waarop je kunt vertrouwen. Onze specialisten weten alles van fitness, supplementen, voeding en gezondheid en doen uitgebreid onderzoek zodat jij de beste producten kunt kopen.

Om de beste eiwitshakes te vinden heeft ons team onderzocht van welk soort eiwitten eiwitshakes worden gemaakt en wat de voordelen per eiwitsoort zijn. Ook hebben we onderzocht welk soort eiwit je nodig hebt voor bijvoorbeeld spieropbouw of juist om af te vallen.

Wanneer we alle informatie hebben verzameld maken we een lijst van de belangrijkste beoordelingscriteria, zoeken we de beste producten en vergelijken we ze met elkaar. Voldoet een product niet aan de eisen, dan komt deze niet in onze top 7.

Bij onze uiteindelijke productkeuze hebben we vooral gelet op het eiwitgehalte en het aantal onnodige toevoegingen (bijvoorbeeld suikers).

Waar we op hebben gelet bij deze review

Wanneer je proteïne poeder gaat kopen is het belangrijk om goed te letten op de hoeveelheid toegevoegde suiker, het eiwitgehalte (aantal eiwitten per schep) en de samenstelling van de formule. Waarbij Whey-isolaat eiwitpoeders meestal het puurst zijn. We raden je verder aan om extra te letten op onnodige toevoegingen wanneer je eiwitpoeder gaat kopen. 

Hou ook rekening met de volgende factoren:

  • Spieren opbouwen: Om spieren op te bouwen moet je onder andere veel eiwitten eten. Eiwitshakes zijn eiwitrijk en kunnen je helpen om meer eiwitten binnen te krijgen. Niet alle eiwitshakes bevatten dezelfde hoeveelheid eiwitten. Hoe hoger het eiwitgehalte, des te beter voor spieropbouw.
  • Herstellen: Eiwitten bevorderen en versnellen het herstelproces na een training. Sommige eiwitshakes bevatten meer eiwitten die het herstelproces bevorderen. Vind je dit belangrijk, koop dan een eiwitshake die goed scoort als het gaat om het bevorderen van het herstel.
  • Smaak: Smaak is belangrijk. Niet alle eiwitshakes zijn even lekker. Bij de beoordeling van de smaak hebben we gekeken naar het aantal beschikbare smaken en hebben we vooral de reviews gelezen. Uiteindelijk verschilt per persoon welke smaak je het lekkerst vindt, maar we hebben ons best gedaan om een goed advies te geven.
  • Gezondheid: De meeste eiwitpoeders bevatten onnodige toevoegingen. Bijvoorbeeld suiker en andere toevoegingen om bijvoorbeeld de juiste smaak te krijgen. Hoe minder onnodige toevoegingen er in het product zitten, hoe gezonder het product is.
  • Eiwitgehalte: Het eiwitgehalte verschilt per pot. Het eiwitgehalte is om twee redenen belangrijk. Ten eerste is een hoger eiwitgehalte gunstig voor spieropbouw en het herstelproces. Ten tweede betekent een hoger eiwitgehalte over het algemeen dat er minder (onnodige) toevoegingen in de shake zitten en dat het gezonder voor je is.
  • Suikergehalte: De meeste eiwitpoeders bevatten suikers. Het gezondst is een eiwitshake met alleen natuurlijke suikers. Let hier goed op. Wil je afvallen, koop dan een eiwitshake met een laag suikergehalte. Op deze pagina vind je alleen eiwitshakes met een laag suikergehalte.

 Verschillende soorten eiwitpoeders

  • Whey Concentraat eiwitshake: Dit is het meest verkochte eiwitpoeder. Whey Concentraat eiwitten hebben een eiwitgehalte rond 80 procent en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De samenstelling bestaat meestal uit meerdere soorten eiwitten, waaronder BCAA’s. Over het algemeen is Whey Concentraat goedkoper dan Whey Isolaat eiwitten.
  • Whey Isolaat eiwitshake: Whey Isolaat eiwitten zijn duurder dan eerdergenoemde concentraat eiwitten. Ze hebben een eiwitgehalte van 90 procent en bevatten minder onnodige toevoegingen (en vaak ook geen toegevoegde suikers, koolhydraten en vetten). Whey Isolaat eiwitten zijn daarom de beste en gezondste keuze.
  • Whey Hydrolisaat eiwitshake: Whey Hydrolisaat eiwitten zijn speciale eiwitten die sneller door het lichaam worden opgenomen. Deze eiwitten zijn geschikt voor mensen die op zoek zijn naar snel verterende eiwitten en mensen met spijsverteringsproblemen.
  • Caseïne eiwitshake: Een caseïne eiwitshake bevat zogeheten ‘langzame’ eiwitten, wat bijvoorbeeld ook in kwark zit. Dit betekent dat de eiwitten langzamer worden opgenomen door het lichaam. Hierdoor zijn caseïne shakes ideaal voor het slapen, omdat je lichaam tijdens het slapen wordt voorzien van eiwitten. Dit is ook de reden waarom veel krachtsporters kwark in de avond eten.
  • Vegan eiwitshake: Vegan eiwitshakes zijn van een andere eiwitbron gemaakt als Whey eiwitshakes. Het belangrijkste verschil is dat de eiwitten worden vervaardigd uit kikkererwten. Hierdoor zijn Vegan eiwitshakes meestal dikker van structuur en vullen ze meer. Meestal bevatten zo ook minder suiker en vezels. 

De beste eiwitshake kopen? Lees hier de voordelen

  • Eiwitrijk: Eiwitshakes zijn een goede eiwitbron. De betere eiwitshakes bevatten 23-25 gram eiwit per schep. Ter vergelijking: in 100 gram kipfilet zit ongeveer 31 gram eiwit.
  • Bouw sneller spiermassa op: Eiwitten zijn essentieel voor spieropbouw. Het is wetenschappelijk bewezen dat voldoende eiwitten eten goed is voor (kracht)sporters om spieren op te bouwen1.
  • Sneller herstellen na een training (en minder spierpijn): Wanneer je voldoende eiwitten eet herstel je sneller, heb je minder spierpijn en gaat spierpijn sneller weg. Het is wetenschappelijk bewezen dat eiwit goed is voor het herstelproces2.
  • Snelle bron van eiwitten: Een eiwitshake is een snelle bron van eiwitten. Voeg wat water of melk toe, even shaken en klaar. Daarnaast bestaan er zogeheten ‘snelle eiwitten’. Deze zijn makkelijker te verteren en worden sneller opgenomen door het lichaam.  
  • Maakt traditionele recepten eiwitrijker: Eiwitpoeder wordt vaak gebruikt om ‘gezonde’ bakproducten eiwitrijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan proteïne brownies, proteïne pannenkoeken of proteïne wafels.
  • Veel lekkere smaken: Eiwitpoeder is verkrijgbaar in tientallen verschillende smaken. Van aardbei en banaan, tot vanille en chocolade smaak.
  • Voordelig: Tenslotte is eiwitpoeder is verhouding een goedkope eiwitbron. Helaas is de prijs het afgelopen jaar wel flink omhoog geschoten tot bijna het dubbele. Ondanks dat is eiwitpoeder nog steeds een relatief goedkope eiwitbron.

Veelgestelde vragen

Wat is proteïne poeder?

Proteïne poeder is een populair voedingssupplement dat voor het grootste gedeelte uit eiwitten bestaat. Eiwit is een essentiële macronutriënt die helpt bij het opbouwen van spieren, het herstel van weefsel en het maken van enzymen en hormonen. Het gebruik van eiwitpoeder kan ook helpen bij het afvallen.

Is eiwitpoeder gezond?

Ja, als het van goede kwaliteit is met minimale suiker en zonder schadelijke toevoegingen. Eiwitpoeders passen in de meeste eetpatronen en helpen bij het bereiken van je doelen. Eiwitten zijn essentieel voor het lichaam. We raden wel aan om je eiwitten vooral uit ‘normaal’ voedsel te halen.

Hoeveel eiwitten moet je dagelijks binnen krijgen?

Dit hangt af van je doel en je gewicht. Wil je spieren opbouwen, dan moet je meer eiwitten eten. Wil je afvallen, dan heb je minder nodig. Een goede richtlijn voor spieren opbouwen is om dagelijks minimaal 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te eten (70 kilo = 140 gram eiwitten per dag).

Hoeveel eiwitshakes mag ik per dag drinken?

Een algemeen aanbevolen dosering is 25-50 gram per dag (1-2 maatscheppen), maar bij sommige producten staan ​​andere aanbevelingen op de verpakking. Houd er rekening mee dat te veel eiwitten innemen ongunstig kan zijn en volg de aanbevelingen op.

Kan een eiwitshake bijwerkingen hebben?

Eiwitshakes zijn gezond om te consumeren, maar kunnen bijwerkingen hebben bij hoge doses of wanneer je er gevoelig voor bent (allergisch of intolerant). Hoge doses kunnen bijwerkingen veroorzaken, zoals: verhoogde stoelgang, acne, misselijkheid, dorst, opgeblazen gevoel, verminderde eetlust, vermoeidheid en hoofdpijn.

Wanneer kun je het best een eiwitshake drinken?

Fitness liefhebbers raden vaak aan om 15-60 minuten na het sporten een eiwitsupplement te nemen. Dit tijdsbestek staat bekend als het “anabole venster” en zou de perfecte tijd zijn om het meeste uit voedingsstoffen zoals eiwitten te halen. Je kan echter een eiwitshake op ieder moment van de dag drinken.

Kun je elke dag een eiwitshake drinken?

Ja. Er zijn geen specifieke risico’s aan het dagelijks consumeren van eiwitpoeder, wel mag je de dagelijkse eiwitbehoefte niet overschrijden.

Is het noodzakelijk om eiwitpoeder te gebruiken?

Nee. Eiwitten kunnen ook uit normaal voedsel worden gehaald en het is niet per se nodig om je eiwitten uit een shake te halen. Eiwitrijke voeding is bijvoorbeeld: kip, gehakt, biefstuk, noten, pinda’s, tonijn, zalm, havermout, Quinoa, kwark en bonen.

Bronnen

1 Effects of whey supplementation on muscle mass and strength

2 Effect of timing of whey protein supplement on muscle damage markers after eccentric exercise

Geschreven door
Erik Metzen Smits
Dokter Fit