Calorieën En Voedingswaarde Van Rijst wit ongekookt

Calorieën En Voedingswaarde Van Rijst wit ongekookt

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van rijst wit ongekookt, of rijst wit ongekookt gezond is en hoeveel je moet bewegen om rijst wit ongekookt te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Rijst wit ongekookt bevat 352 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van rijst wit ongekookt?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 352kcal 17.60%
Vet 1g 1.4%
– waarvan verzadigd 0.2g 1.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 78g 30.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 1.3g 4.3%
Eiwit 7g 14.0%
Water 13g 0.65%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van rijst wit ongekookt. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in rijst wit ongekookt per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.04mg 3.6%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.03mg 2.1%
Vitamine B3 (niacine) 1mg 6.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.12mg 8.6%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0.1mg 0.8%
Vitamine K 0.1µg 0.1%

 

De mineralen in rijst wit ongekookt per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 2mg 0.4%
Kalium 100mg 5.0%
Calcium 10mg 1.3%
Fosfor 100mg 14.3%
Magnesium 13mg 14.3%
IJzer 0.4mg 2.9%
Koper 0.37mg 37.0%
Selenium 13mg 23.6%
Zinc 1.8mg 18.0%
Jodium 2.2µg 1.5%

 

Is rijst wit ongekookt gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om rijst wit ongekookt te verbranden?

In een rijst wit ongekookt zitten 352kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 267 minuten 315 minuten
Zitten 240 minuten 282 minuten
Staan 207 minuten 246 minuten
Wandelen (5km) 62 minuten 73 minuten
Fietsen (20km/u) 31 minuten 37 minuten
Hardlopen (10km) 25 minuten 29 minuten
Fitness 62 minuten 73 minuten
Huishoudelijke taken 124 minuten 147 minuten
Tuinieren 62 minuten 73 minuten
Traplopen 41 minuten 49 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit