Calorieën En Voedingswaarde Van Schol rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Schol rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van schol rauw, of schol rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om schol rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Schol rauw bevat 76 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van schol rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 76kcal 3.80%
Vet 1.2g 1.7%
– waarvan verzadigd 0.3g 1.5%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 16.4g 32.8%
Water 80.4g 4.02%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van schol rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in schol rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.33mg 30.0%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.14mg 10.0%
Vitamine B3 (niacine) 2.5mg 15.6%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.23mg 16.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 1.3µg 52.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 1.1µg 22.0%
Vitamine E 0.6mg 5.0%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in schol rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 147mg 29.4%
Kalium 226mg 11.3%
Calcium 17mg 2.1%
Fosfor 157mg 22.4%
Magnesium 21mg 22.4%
IJzer 0.1mg 0.7%
Koper 0.01mg 1.0%
Selenium 37mg 67.3%
Zinc 0.5mg 5.0%
Jodium 31µg 20.7%

 

Is schol rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om schol rauw te verbranden?

In een schol rauw zitten 76kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 58 minuten 68 minuten
Zitten 52 minuten 61 minuten
Staan 45 minuten 53 minuten
Wandelen (5km) 13 minuten 16 minuten
Fietsen (20km/u) 7 minuten 8 minuten
Hardlopen (10km) 5 minuten 6 minuten
Fitness 13 minuten 16 minuten
Huishoudelijke taken 27 minuten 32 minuten
Tuinieren 13 minuten 16 minuten
Traplopen 9 minuten 11 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Dokter Fit