Calorieën En Voedingswaarde Van Soep erwten- met vlees
Calorieën En Voedingswaarde Van Soep erwten- met vlees

Calorieën En Voedingswaarde Van Soep erwten- met vlees

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van soep erwten- met vlees, of soep erwten- met vlees gezond is en hoeveel je moet bewegen om soep erwten- met vlees te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Soep erwten- met vlees bevat 78 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van soep erwten- met vlees?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 78kcal 3.90%
Vet 3.1g 4.4%
– waarvan verzadigd 1.2g 6.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 6.3g 2.4%
– suikers 0.5g 1.0%
Vezels 2.8g 9.3%
Eiwit 4.9g 9.8%
Water 82.4g 4.12%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van soep erwten- met vlees. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in soep erwten- met vlees per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 99µg 12.4%
Vitamine B1 (thiamine) 0.1mg 9.1%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.03mg 2.1%
Vitamine B3 (niacine) 0.5mg 3.1%
Vitamine B6 (pyridoxine) 25mg 1785.7%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.07µg 2.8%
Vitamine C 1mg 1.3%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0.2mg 1.7%
Vitamine K 6.3µg 4.2%

 

De mineralen in soep erwten- met vlees per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 165mg 33.0%
Kalium 168mg 8.4%
Calcium 16mg 2.0%
Fosfor 59mg 8.4%
Magnesium 15mg 8.4%
IJzer 1.1mg 7.9%
Koper 0.09mg 9.0%
Selenium 1mg 1.8%
Zinc 0.43mg 4.3%
Jodium 1.8µg 1.2%

 

Is soep erwten- met vlees gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om soep erwten- met vlees te verbranden?

In een soep erwten- met vlees zitten 78kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 59 minuten 70 minuten
Zitten 53 minuten 62 minuten
Staan 46 minuten 54 minuten
Wandelen (5km) 14 minuten 16 minuten
Fietsen (20km/u) 7 minuten 8 minuten
Hardlopen (10km) 6 minuten 7 minuten
Fitness 14 minuten 16 minuten
Huishoudelijke taken 28 minuten 33 minuten
Tuinieren 14 minuten 16 minuten
Traplopen 9 minuten 11 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit