Calorieën En Voedingswaarde Van Soeppoeder
Calorieën En Voedingswaarde Van Soeppoeder

Calorieën En Voedingswaarde Van Soeppoeder

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van soeppoeder, of soeppoeder gezond is en hoeveel je moet bewegen om soeppoeder te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Soeppoeder bevat 372 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van soeppoeder?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 372kcal 18.60%
Vet 12.1g 17.3%
– waarvan verzadigd 7.8g 39.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 54.2g 20.8%
– suikers 11.6g 23.2%
Vezels 4g 13.3%
Eiwit 9.6g 19.2%
Water 8g 0.40%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van soeppoeder. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in soeppoeder per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 118µg 14.8%
Vitamine B1 (thiamine) 0.05mg 4.5%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.02mg 1.4%
Vitamine B3 (niacine) 0.4mg 2.5%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.06mg 4.3%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 1.8mg 15.0%
Vitamine K 7.4µg 4.9%

 

De mineralen in soeppoeder per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 4485mg 897.0%
Kalium 782mg 39.1%
Calcium 99mg 12.4%
Fosfor 211mg 30.1%
Magnesium 28mg 30.1%
IJzer 1.3mg 9.3%
Koper 0.12mg 12.0%
Selenium 2mg 3.6%
Zinc 0.7mg 7.0%
Jodium µg 0.0%

 

Is soeppoeder gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om soeppoeder te verbranden?

In een soeppoeder zitten 372kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 283 minuten 333 minuten
Zitten 254 minuten 298 minuten
Staan 219 minuten 260 minuten
Wandelen (5km) 66 minuten 78 minuten
Fietsen (20km/u) 33 minuten 39 minuten
Hardlopen (10km) 26 minuten 31 minuten
Fitness 66 minuten 78 minuten
Huishoudelijke taken 131 minuten 155 minuten
Tuinieren 66 minuten 78 minuten
Traplopen 44 minuten 52 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit