Calorieën En Voedingswaarde Van Soes ongevuld
Calorieën En Voedingswaarde Van Soes ongevuld

Calorieën En Voedingswaarde Van Soes ongevuld

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van soes ongevuld, of soes ongevuld gezond is en hoeveel je moet bewegen om soes ongevuld te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Soes ongevuld bevat 222 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van soes ongevuld?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 222kcal 11.10%
Vet 15.9g 22.7%
– waarvan verzadigd 6.3g 31.5%
– waarvan transvet 0.1g 5.0%
Koolhydraten 13.4g 5.2%
– suikers 0.3g 0.6%
Vezels 0.6g 2.0%
Eiwit 6g 12.0%
Water 62.7g 3.14%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van soes ongevuld. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in soes ongevuld per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 195µg 24.4%
Vitamine B1 (thiamine) 0.04mg 3.6%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.12mg 8.6%
Vitamine B3 (niacine) 0.2mg 1.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 0.06mg 4.3%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.5µg 20.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 1.8µg 36.0%
Vitamine E 1.4mg 11.7%
Vitamine K 0.2µg 0.1%

 

De mineralen in soes ongevuld per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 252mg 50.4%
Kalium 82mg 4.1%
Calcium 28mg 3.5%
Fosfor 103mg 14.7%
Magnesium 9mg 14.7%
IJzer 1mg 7.1%
Koper 0.05mg 5.0%
Selenium 7mg 12.7%
Zinc 0.65mg 6.5%
Jodium 18.9µg 12.6%

 

Is soes ongevuld gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om soes ongevuld te verbranden?

In een soes ongevuld zitten 222kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 169 minuten 199 minuten
Zitten 151 minuten 178 minuten
Staan 131 minuten 155 minuten
Wandelen (5km) 39 minuten 46 minuten
Fietsen (20km/u) 20 minuten 23 minuten
Hardlopen (10km) 16 minuten 19 minuten
Fitness 39 minuten 46 minuten
Huishoudelijke taken 78 minuten 93 minuten
Tuinieren 39 minuten 46 minuten
Traplopen 26 minuten 31 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit