Calorieën En Voedingswaarde Van Spek rook- mager rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Spek rook- mager rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van spek rook- mager rauw, of spek rook- mager rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om spek rook- mager rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Spek rook- mager rauw bevat 325 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van spek rook- mager rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 325kcal 16.25%
Vet 29.4g 42.0%
– waarvan verzadigd 11.3g 56.5%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 15.3g 30.6%
Water 53g 2.65%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van spek rook- mager rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in spek rook- mager rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 5µg 0.6%
Vitamine B1 (thiamine) 0.45mg 40.9%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.11mg 7.9%
Vitamine B3 (niacine) 4mg 25.0%
Vitamine B6 (pyridoxine) 287mg 20500.0%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.51µg 20.4%
Vitamine C 8mg 10.0%
Vitamine D 0.7µg 14.0%
Vitamine E 0.7mg 5.8%
Vitamine K 0µg 0.0%

 

De mineralen in spek rook- mager rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 1303mg 260.6%
Kalium 428mg 21.4%
Calcium 6mg 0.8%
Fosfor 158mg 22.6%
Magnesium 17mg 22.6%
IJzer 0.4mg 2.9%
Koper 0.04mg 4.0%
Selenium 9mg 16.4%
Zinc 1.62mg 16.2%
Jodium 18.3µg 12.2%

 

Is spek rook- mager rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om spek rook- mager rauw te verbranden?

In een spek rook- mager rauw zitten 325kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 247 minuten 291 minuten
Zitten 222 minuten 260 minuten
Staan 191 minuten 227 minuten
Wandelen (5km) 57 minuten 68 minuten
Fietsen (20km/u) 29 minuten 34 minuten
Hardlopen (10km) 23 minuten 27 minuten
Fitness 57 minuten 68 minuten
Huishoudelijke taken 115 minuten 135 minuten
Tuinieren 57 minuten 68 minuten
Traplopen 38 minuten 45 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Dokter Fit