Calorieën En Voedingswaarde Van Spek rook- vet rauw
Calorieën En Voedingswaarde Van Spek rook- vet rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Spek rook- vet rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van spek rook- vet rauw, of spek rook- vet rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om spek rook- vet rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Spek rook- vet rauw bevat 678 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van spek rook- vet rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 678kcal 33.90%
Vet 73.2g 104.6%
– waarvan verzadigd 28.4g 142.0%
– waarvan transvet 0.1g 5.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 5g 10.0%
Water 10.5g 0.53%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van spek rook- vet rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in spek rook- vet rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 32µg 4.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.02mg 1.8%
Vitamine B2 (riboflavine) 0mg 2.1%
Vitamine B3 (niacine) 0.3mg 1.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 25mg 1785.7%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.65µg 26.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 2.6µg 52.0%
Vitamine E 0.9mg 7.5%
Vitamine K 0µg 0.0%

 

De mineralen in spek rook- vet rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 1176mg 235.2%
Kalium 29mg 1.5%
Calcium 3mg 0.4%
Fosfor 21mg 3.0%
Magnesium 2mg 3.0%
IJzer 0.4mg 2.9%
Koper 0.03mg 3.0%
Selenium 3mg 5.5%
Zinc 0.31mg 3.1%
Jodium 1µg 0.7%

 

Is spek rook- vet rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om spek rook- vet rauw te verbranden?

In een spek rook- vet rauw zitten 678kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 515 minuten 607 minuten
Zitten 462 minuten 542 minuten
Staan 399 minuten 473 minuten
Wandelen (5km) 120 minuten 141 minuten
Fietsen (20km/u) 60 minuten 71 minuten
Hardlopen (10km) 48 minuten 57 minuten
Fitness 120 minuten 141 minuten
Huishoudelijke taken 239 minuten 283 minuten
Tuinieren 120 minuten 141 minuten
Traplopen 80 minuten 94 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit