Calorieën En Voedingswaarde Van Stol met spijs zonder noten
Calorieën En Voedingswaarde Van Stol met spijs zonder noten

Calorieën En Voedingswaarde Van Stol met spijs zonder noten

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van stol met spijs zonder noten, of stol met spijs zonder noten gezond is en hoeveel je moet bewegen om stol met spijs zonder noten te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Stol met spijs zonder noten bevat 276 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van stol met spijs zonder noten?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 276kcal 13.80%
Vet 2.4g 3.4%
– waarvan verzadigd 1g 5.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 53.8g 20.7%
– suikers 24.9g 49.8%
Vezels 3.9g 13.0%
Eiwit 7.7g 15.4%
Water 30.3g 1.52%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van stol met spijs zonder noten. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in stol met spijs zonder noten per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 0µg 0.0%
Vitamine B1 (thiamine) 0.06mg 5.5%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.47mg 33.6%
Vitamine B3 (niacine) 1.1mg 6.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 99mg 7071.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0µg 0.0%
Vitamine C 0mg 0.0%
Vitamine D 0µg 0.0%
Vitamine E 0.6mg 5.0%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in stol met spijs zonder noten per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 354mg 70.8%
Kalium 387mg 19.4%
Calcium 82mg 10.3%
Fosfor 97mg 13.9%
Magnesium 27mg 13.9%
IJzer 1.9mg 13.6%
Koper 0.23mg 23.0%
Selenium 3mg 5.5%
Zinc 0.62mg 6.2%
Jodium 51.3µg 34.2%

 

Is stol met spijs zonder noten gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om stol met spijs zonder noten te verbranden?

In een stol met spijs zonder noten zitten 276kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 210 minuten 247 minuten
Zitten 188 minuten 221 minuten
Staan 162 minuten 193 minuten
Wandelen (5km) 49 minuten 58 minuten
Fietsen (20km/u) 24 minuten 29 minuten
Hardlopen (10km) 19 minuten 23 minuten
Fitness 49 minuten 58 minuten
Huishoudelijke taken 97 minuten 115 minuten
Tuinieren 49 minuten 58 minuten
Traplopen 32 minuten 38 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit