Calorieën En Voedingswaarde Van Varkenspoulet rauw
Calorieën En Voedingswaarde Van Varkenspoulet rauw

Calorieën En Voedingswaarde Van Varkenspoulet rauw

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van varkenspoulet rauw, of varkenspoulet rauw gezond is en hoeveel je moet bewegen om varkenspoulet rauw te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Varkenspoulet rauw bevat 123 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van varkenspoulet rauw?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 123kcal 6.15%
Vet 4.1g 5.9%
– waarvan verzadigd 1.6g 8.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 0g 0.0%
– suikers 0g 0.0%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 21.5g 43.0%
Water 74.9g 3.75%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van varkenspoulet rauw. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in varkenspoulet rauw per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 2µg 0.3%
Vitamine B1 (thiamine) 0.63mg 57.3%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.18mg 12.9%
Vitamine B3 (niacine) 5.8mg 36.3%
Vitamine B6 (pyridoxine) 512mg 36571.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.4µg 16.0%
Vitamine C 1mg 1.3%
Vitamine D 0.3µg 6.0%
Vitamine E 0.5mg 4.2%
Vitamine K 4µg 2.7%

 

De mineralen in varkenspoulet rauw per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 57mg 11.4%
Kalium 415mg 20.8%
Calcium 4mg 0.5%
Fosfor 228mg 32.6%
Magnesium 27mg 32.6%
IJzer 0.8mg 5.7%
Koper 0.07mg 7.0%
Selenium 11mg 20.0%
Zinc 2.6mg 26.0%
Jodium 1.2µg 0.8%

 

Is varkenspoulet rauw gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om varkenspoulet rauw te verbranden?

In een varkenspoulet rauw zitten 123kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 93 minuten 110 minuten
Zitten 84 minuten 98 minuten
Staan 72 minuten 86 minuten
Wandelen (5km) 22 minuten 26 minuten
Fietsen (20km/u) 11 minuten 13 minuten
Hardlopen (10km) 9 minuten 10 minuten
Fitness 22 minuten 26 minuten
Huishoudelijke taken 43 minuten 51 minuten
Tuinieren 22 minuten 26 minuten
Traplopen 14 minuten 17 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Discussieer mee

Dokter Fit