Calorieën En Voedingswaarde Van Varkensvlees >15 g vet rauw gem

Calorieën En Voedingswaarde Van Varkensvlees >15 g vet rauw gem

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van varkensvlees >15 g vet rauw gem, of varkensvlees >15 g vet rauw gem gezond is en hoeveel je moet bewegen om varkensvlees >15 g vet rauw gem te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Varkensvlees >15 g vet rauw gem bevat 278 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van varkensvlees >15 g vet rauw gem?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 278kcal 13.90%
Vet 23.3g 33.3%
– waarvan verzadigd 8.8g 44.0%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 0.6g 0.2%
– suikers 0.4g 0.8%
Vezels 0.2g 0.7%
Eiwit 16.4g 32.8%
Water 58.1g 2.91%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van varkensvlees >15 g vet rauw gem. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in varkensvlees >15 g vet rauw gem per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 15µg 1.9%
Vitamine B1 (thiamine) 0.43mg 39.1%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.12mg 8.6%
Vitamine B3 (niacine) 4mg 25.0%
Vitamine B6 (pyridoxine) 351mg 25071.4%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.62µg 24.8%
Vitamine C 11mg 13.8%
Vitamine D 0.8µg 16.0%
Vitamine E 0.8mg 6.7%
Vitamine K 0µg 0.0%

 

De mineralen in varkensvlees >15 g vet rauw gem per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 438mg 87.6%
Kalium 309mg 15.5%
Calcium 9mg 1.1%
Fosfor 165mg 23.6%
Magnesium 19mg 23.6%
IJzer 0.7mg 5.0%
Koper 0.06mg 6.0%
Selenium 10mg 18.2%
Zinc 2.01mg 20.1%
Jodium 3.5µg 2.3%

 

Is varkensvlees >15 g vet rauw gem gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om varkensvlees >15 g vet rauw gem te verbranden?

In een varkensvlees >15 g vet rauw gem zitten 278kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 211 minuten 249 minuten
Zitten 190 minuten 222 minuten
Staan 164 minuten 194 minuten
Wandelen (5km) 49 minuten 58 minuten
Fietsen (20km/u) 25 minuten 29 minuten
Hardlopen (10km) 20 minuten 23 minuten
Fitness 49 minuten 58 minuten
Huishoudelijke taken 98 minuten 116 minuten
Tuinieren 49 minuten 58 minuten
Traplopen 33 minuten 39 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit