Calorieën En Voedingswaarde Van Worst boterham- magere

Calorieën En Voedingswaarde Van Worst boterham- magere

In dit artikel geven we je de kcal en voedingswaarde van worst boterham- magere, of worst boterham- magere gezond is en hoeveel je moet bewegen om worst boterham- magere te verbraden. De voedingswaarde bestaat uit de macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en de micronutriënten (vitamines en mineralen).

Worst boterham- magere bevat 163 kcal per 100g.

Wat zijn de macronutriënten van worst boterham- magere?

Hieronder de macronutriënten. Macronutrïenten kun je zien als de brandstof voor je lichaam. Dit is wat je lichaam nodig hebt om te kunnen blijven bewegen.

  Inhoud %ADH
Calorieën 163kcal 8.15%
Vet 10.1g 14.4%
– waarvan verzadigd 3.7g 18.5%
– waarvan transvet 0g 0.0%
Koolhydraten 6.4g 2.5%
– suikers 5.1g 10.2%
Vezels 0g 0.0%
Eiwit 11.6g 23.2%
Water 68g 3.40%

Per product kunnen gegevens altijd afwijken door toevoegingen en bewerkingen (dit geld ook voor de micronutriënten). Kijk altijd achterop de verpakking voor de meest accurate gegevens.

Vitamines en mineralen

Hieronder een lijst van de micronutriënten van worst boterham- magere. Het is een zo compleet mogelijke lijst met als bron de RIVM.

De vitamines in worst boterham- magere per 100g

Vitamine Hoeveelheid % ADH
Vitamine A (RE) 13µg 1.6%
Vitamine B1 (thiamine) 0.18mg 16.4%
Vitamine B2 (riboflavine) 0.12mg 8.6%
Vitamine B3 (niacine) 3.5mg 21.9%
Vitamine B6 (pyridoxine) 35mg 2500.0%
Vitamine B9/B11 (foliumzuur) 0µg 0.0%
Vitamine B12 (cobalamine) 0.66µg 26.4%
Vitamine C 38mg 47.5%
Vitamine D 0.2µg 4.0%
Vitamine E mg 0.0%
Vitamine K µg 0.0%

 

De mineralen in worst boterham- magere per 100g

ADH staat voor Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Mineraal Hoeveelheid % ADH
Zout (natrium) 833mg 166.6%
Kalium 200mg 10.0%
Calcium 18mg 2.3%
Fosfor 150mg 21.4%
Magnesium 13mg 21.4%
IJzer 1.3mg 9.3%
Koper 0.06mg 6.0%
Selenium 8mg 14.5%
Zinc 1.7mg 17.0%
Jodium 2.3µg 1.5%

 

Is worst boterham- magere gezond?

Dit is een veelgestelde vraag en ligt buiten de focus van dit artikel. Waarom? Omdat het helemaal aan je eetpatroon ligt. Er zijn heel veel manieren om gezond te zijn, zolang je uiteindelijk maar genoeg vitamines, mineralen, vetten (ook verzadigde), eiwitten, koolhydraten en vezels binnen krijgt.

Dingen die je helpen bepalen of iets gezond is of niet:

  • Weinig suiker
  • Weinig natrium
  • Weinig transvetten
  • Veel vezels
  • Veel omega-3 vetten
  • Veel vitamines
  • Veel mineralen

Mocht je je zorgen maken of je niet genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt, dan raden wij een bloedwaarden test aan.

Hoeveel moet ik bewegen om worst boterham- magere te verbranden?

In een worst boterham- magere zitten 163kcal per 100g. Wil je deze portie verbranden? Dan moet je zoveel minuten

Activiteit Man (85kg) Vrouw (72 kg)
Slapen 124 minuten 146 minuten
Zitten 111 minuten 130 minuten
Staan 96 minuten 114 minuten
Wandelen (5km) 29 minuten 34 minuten
Fietsen (20km/u) 14 minuten 17 minuten
Hardlopen (10km) 12 minuten 14 minuten
Fitness 29 minuten 34 minuten
Huishoudelijke taken 58 minuten 68 minuten
Tuinieren 29 minuten 34 minuten
Traplopen 19 minuten 23 minuten

 

Hierbij is het gemiddelde gewicht van een volwassen man en vrouw gebruikt. Je verbrandt niet per se meer calorieën als je een man of vrouw bent, je verbrand enkel meer calorieën als je meer weegt. Dit zijn gemiddeldes, het kan altijd afwijken (doordat je bijvoorbeeld 85kg weegt met heel veel spieren en heel weinig vet).

Wil je afvallen? Bereken je BMI of schaf een slimme weegschaal aan om erachter te komen hoeveel overgewicht je hebt. Stel je jezelf eerst een doel om gezonder te worden. Al vinden wij niet dat het gewicht altijd leidend moet zijn als je gaat afvallen. Hoe je je voelt en hoe je wilt dat je eruit ziet, vinden we belangrijker.

Geschreven door
Jaap Nielen
Dokter Fit